Wat kunnen cloud-diensten doen?

De cloud verbindt computers en gerelateerde apparaten via internet. Dat is een mooi verhaal, maar wat kan je ermee? Wat kunnen cloud-diensten doen? Kort antwoord: wat je maar wilt. Wil je liever een lang antwoord? Blijf dan lezen.

Vraag een willekeurige voorbijganger naar de mogelijkheden van de cloud en je ontmoet waarschijnlijk al snel iemand die online opslag antwoordt. Wellicht dat sociale media en streaming-diensten genoemd worden en er zal ongetwijfeld wel iemand over videobellen beginnen. Dat zijn allemaal goede voorbeelden van wat de cloud kan doen. Maar er is veel meer.

 

ondemand

On-demand gebruik van computers

Ieder bedrijf heeft computers nodig. Niet alleen de tablets, laptops en desktops voor gewone werkzaamheden. Maar ook netwerkopslag en servers om samenwerking te faciliteren en grotere applicaties te draaien. Daar komt nog een hele netwerkinfrastructuur bij om de werkmachines en de servers op elkaar aan te sluiten.

Met een beetje onderneming was je voorheen al snel een bezemkast of eerder nog een kamer aan het inrichten om alle ondersteunende apparatuur te plaatsen. Vervolgens kon je mensen gaan zoeken om te zorgen dat het allemaal bleef werken. En als je dan dacht dat je er was, kwam je van een koude kermis thuis. Enerzijds verandert het computerlandschap doorlopend, wat investeringen in nieuwe apparatuur vereist. Anderzijds wordt er steeds anders gewerkt, waar je ook de ondersteuning op in dient te richten.

De cloud brengt hier verandering in. Je koopt geen fysieke hardware en je kunt de benodigde infrastructuur reduceren tot een internetaansluiting voor je medewerkers. Wie slim is regelt dat draadloos. Vervolgens huur je via de cloud al je hardware op de tablets, laptops en desktops na. Dat scheelt niet alleen in aanschafkosten en onderhoud, maar maakt het ook veel makkelijker om te groeien als bedrijf. Je hoeft geen server-hardware bij te kopen, alleen je abonnement uit te breiden.

 

chatbots

Online service met intelligente chatbots

Voor veel bedrijven is klantenservice gelijktijdig een belangrijk onderdeel en een peperdure valkuil. Als je klantenservice niet deugt, dan raak je (niet geheel verrassend) razendsnel klanten kwijt. Ben je juist heel goed in service, dan gaan je klanten steeds makkelijker en enthousiaster vragen stellen. Dat is heel gezellig, maar voor je het weet ga je failliet aan servicemedewerkers.

Dit klantenserviceprobleem werd vaak opgelost door een gulden middenweg te bewandelen. Je maakte de dienstverlening goed genoeg, maar vooral niet te luxe. Voor je het wist moest je anders extra mensen aan gaan nemen om klanten te woord te staan en aan het einde van de rit bleek je nog altijd mensen tekort te komen.

Via de cloud kun je dit probleem oplossen. Om te beginnen helpt het enorm om al je klantenservice online af te handelen. Wie dat slim aanpakt kan dat zelfs als de klant met een traditionele telefoon belt. Een serviceportaal voor je medewerkers geeft overzicht in de dienstverlening en maakt het mogelijk om chatbots in te zetten. Die kunnen online vragen naar standaard zaken (openingstijden, bezoekadres) direct beantwoorden en lastige vragen automatisch bij de juiste medewerker neerleggen.

Je kunt met zulke ondersteuning je service enorm verhogen en de toenemende vraag eenvoudig ondervangen met cloud-technologie. Neemt door je uitstekende dienstverlening de vraag verder toe? Dan gebruik je de schaalbaarheid van de cloud om je digitale aanbod verder uit te breiden. Dat scheelt een hoop in de kosten zonder in te boeten aan service.

 

productivity

Productiviteit verhogen

Hoe productiever je medewerkers, hoe meer je aan ze verdient. Dat is een eenvoudige rekensom. Met de juiste gereedschappen kunnen je medewerkers beter werken. Maar soms is het een kwestie van proberen om uit te vinden wat de juiste gereedschappen zijn. Door een proefperiode in de cloud af te nemen, gaat de drempel om handige nieuwe mogelijkheden te testen omlaag.

Daar komt een tweede voordeel bij. Aangezien alle gereedschap én de daaruit voortvloeiende bestanden online staan, is het veel makkelijker om deze met anderen te delen. Op die manier kun je via de cloud zorgen dat de samenwerking soepeler verloopt. Als je de boel goed opzet, hebben je mensen zelfs voor het delen van grote bestanden of voor de samenwerking met partners bij andere organisaties geen bijzondere extra diensten of toepassingen nodig.

 

mitseparator-2-Mar-16-2021-10-48-30-82-AM

 

Het begrip cloud is heel ruim. Vertaald naar de praktijk is het heel makkelijk te definiëren. Bijna iedere activiteit waarbij communicatie of technologie betrokken is, kun je goedkoper, sneller én beter uitvoeren door via de cloud te werken. Benieuwd hoe dat voor jouw organisatie kan uitpakken? Neem contact met ons op, en wij laten het zien.

 

 

Neem direct contact met ons op      Maak direct een afspraak

 

Terug naar blog

Gerelateerde artikelen

Welke clouddiensten zijn gratis?

Waarom betalen voor clouddiensten als je ze ook gratis kunt krijgen? Je hoort de combinatie...

Clouddiensten versus on-premise

Als het op beheer en opslag voor je gegevens draait, komt je snel uit op de vraag clouddienst...

Voorbeelden van clouddiensten

'De cloud omvat het op afroep beschikbaar stellen van computersysteembronnen.’ Dat klinkt technisch...